Zasady rezerwacji i pobytu w Domu Gościnnym Borsuczyna, Chatach Rysia i Misia (Domkach) oraz Gościńcu Horb (Regulamin Obiektów)

Opiekun Obiektów. Jeśli będziecie Państwo potrzebować pomocy, prosimy o kontakt pod nr tel. 797 13 03 07.

Rezerwacje. W obiektach rezerwujemy pobyty. Pobyt jest to określona przy dokonywaniu rezerwacji liczba noclegów, ustalonej liczby osób, w określonych datach. Pobyty rezerwowane są imiennie. Zmiana zarezerwowanego pobytu możliwa jest wyłącznie za zgodą osób zarządzających Obiektami. Warunkiem potwierdzenia rezerwacji jest wpłata zadatku w wysokości 30% ceny (booking.com – 50%), w ciągu 3 dni od dokonania rezerwacji. W przypadku rezygnacji z i/lub anulowania pobytu zadatek nie podlega zwrotowi. Zmiany daty rozpoczęcia pobytu możliwe są tylko na terminy wcześniejsze niż zarezerwowany. Opłata obowiązuje w pełnej kwocie za cały zarezerwowany pobyt, niezależnie od ewentualnego skrócenia pobytu lub zmniejszenia liczby osób. W przypadku zwiększenia liczby osób opłata za pobyt obliczana jest wg liczby osób oraz stawki za osobę podanej w aktualnym cenniku. Przy rezerwacji obowiązkowe jest podanie imienia, nazwiska, numeru komórkowego oraz adresu email Osoby Rezerwującej. Rezerwacje bez podanych wymaganych informacji lub z informacjami nie pozwalającymi na kontakt z Gościem są anulowane.

Szczególne zasady rezerwacji. Dzieci do 3 lat nie korzystające z „dorosłego” łóżka zapraszamy bezpłatnie. W sezonie, w Pensjonatach za pokoje 2 i 3 osobowe pobieramy opłatę za minimum 2 osoby, za apartamenty 4-6 osobowe za minimum 4 osoby. Domki wynajmujemy wyłącznie w całości. Cena za domek podana w cenniku obowiązuje dla pobytu 4 osób. Za kolejne osoby pobieramy opłatę dodatkową zgodną z cennikiem. W wybranych terminach w Obiektach obowiązuje minimalna długość pobytu. Opłata pobytowa na rzecz Gminy Cisna wynosi 2.00 zł za dzień od osoby, płatne wyłącznie gotówką, niezależnie od ceny pobytu.

Płatności przyjmujemy gotówką oraz kartami kredytowymi (VISA, MASTERCARD). Płatność za pobyt pobieramy z góry, przed zameldowaniem Gości.

Faktury. Osoby chcące otrzymać fakturę są zobowiązane poinformować o tym oraz podać numer NIP podczas dokonywania rezerwacji oraz przed dokonaniem płatności końcowej. Do otrzymania faktury konieczny jest zwrot paragonów za dokonane płatności. Od 01.01.2020 faktury będą wystawiane wyłącznie do paragonów z numerem NIP, z tego powodu konieczne jest jego podanie podczas rezerwacji.

Siła Wyższa. W przypadku wystąpienia okoliczności siły wyższej, przez które rozumiane są okoliczności w postaci zdarzeń, na które Gość ani Obiekt obiektywnie nie miały wpływu, w szczególności zdarzeń takich jak stany nadzwyczajne, zamieszki, wojna lub inne przypadki działań zbrojnych na terytorium kraju, strajki, klęska żywiołowa, stany zagrożenia epidemicznego lub epidemia, przepisy prawa, w tym zarządzenia organów administracji rządowej i samorządowej, Obiekt i Gość przed odstąpieniem od umowy zobowiązują się do rozmów i ustalenia zmienionego terminu Pobytu. Za zmieniony Pobyt przyjmuje się zmianę daty, czasu trwania, liczby osób, wybranego Obiektu oraz innych ustaleń dotyczących Pobytu. W takiej sytuacji wpłacony zadatek nie podlega zwrotowi i pełni rolę zadatku na zmieniony Pobyt. Jeżeli nie dojdzie do ustalenia nowego Pobytu w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia rozmów, wówczas uznaje się, że nastąpiło odstąpienie od realizacji Pobytu, a zadatek powinien zostać zwrócony nie później, niż w terminie 14 dni. Jeżeli termin rozpoczęcia Pobytu przypada w okresie powyżej 90 dni od dnia, w którym Gość lub Obiekt oświadczy, że zamierza od umowy odstąpić powołując się na okoliczności siły wyższej, które wystąpiły w dniu składania takiego oświadczenia, wówczas termin ustalenia nowego Pobytu ulega wydłużeniu z 30 do 120 dni.

Przyjazd. Gości zapraszamy od godziny 15.00. W dniu przyjazdu prosimy o kontakt z Opiekunem Obiektu i poinformowanie o planowanej godzinie przyjazdu. Opiekun Obiektu będzie próbował skontaktować się z Gośćmi - prosimy o odbieranie telefonów / SMS'ów z nr 797 13 03 07. Gości zapraszamy do 22.00. W przypadku późniejszego przyjazdu prosimy o uzgodnienie przyjazdu z Opiekunem Obiektu. Ze względu na przepisy meldunkowe poprosimy również o wypełnianie kart pobytowych i podanie pełnych danych, w tym numeru dowodu osobistego lub paszportu. Formalności związane z meldunkiem i uregulowaniem opłaty za pobyt oraz opłaty miejscowej dokonywane są w dniu przyjazdu Gościa. W przypadku niepojawienia się Gościa w dniu rozpoczęcia pobytu rezerwacja zostaje anulowana.

Wyjazd. Prosimy o opuszczenie pokoi w dniu wyjazdu do godziny 10.00. Klucze należy przekazać Opiekunowi obiektu. Osoby, które planują wyjazd później prosimy o wcześniejsze uzyskanie akceptacji Opiekuna obiektu. W przypadku opóźnienia godziny wyjazdu, które nie zostanie wcześniej zaakceptowane przez Opiekuna obiektu, Goście zostaną obciążeni kosztami kolejnej doby pobytu. W przypadku nieuzgodnionego nieopuszczenia pokoju, rzeczy Gości mogą zostać spakowane i umieszczone w przechowalni.

Zamiana pokoi / domków. Ponieważ cena obowiązująca w Pensjonatach za 2 osoby w pokojach 2, 3 oraz 2-4 osobowych jest taka sama, pokoje te traktowane są zamiennie i rezerwacje w nich dokonane mogą być zamieniane bez informowania Gości. Analogiczne zasady dotyczą zamiany domków Chara Rysia i Chata Misia.

Przedmioty wartościowe. W Obiektach nie mamy możliwości przechowania takich przedmiotów. Nie ponosimy także odpowiedzialności z tytułu utraty lub uszkodzenia pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności, innych rzeczy i przedmiotów wartościowych (laptopy, aparaty fotograficzne itd.) albo przedmiotów mających wartość pamiątkową, naukową lub artystyczną. Prosimy nie pozostawić takich przedmiotów w pokojach.

Cisza nocna. W Obiektach obowiązuje cisza w godzinach 23.00-7.00. Prosimy także o uszanowanie spokoju innych Gości w trakcie całego pobytu.

Urządzenia elektryczne. Ze względu na bezpieczeństwo przeciwpożarowe w pokojach zabronione jest używanie grzałek, żelazek i innych urządzeń elektrycznych, które nie stanowią wyposażenia pokoju. Zakaz nie dotyczy ładowarek i zasilaczy do urządzeń elektronicznych oraz golarek.

WiFi. W Obiektach dostępne jest WiFi. W Domu Gościnnym Borsuczyna oraz Domkach dostępne jest łącze DSL 6 MB. W Gościńcu Horb  dostępne jest łącze 4G/LTE. Internet może okresowo działać w sposób spowolniony (przeciążenie sieci i/lub ograniczenie transferu). W Gościńcu Horb dostęp do serwisów streamingowych, platform VOD i TV internetowych podlega ograniczeniom. Większość sieci komórkowych gwarantuje w okolicy zasięg Internetu 4G/LTE.

Zwierzęta. Ze względu na komfort Gości nie przyjmujemy zwierząt. W szczególnych przypadkach możliwy jest pobyt ze zwierzęciem w Domu Gościnnym Borsuczyna, po uzyskaniu indywidualnej akceptacji osób zarządzających Obiektem, za dodatkową opłatą w wysokości 50 zł / dzień. W przypadku stwierdzenia pobytu na terenie obiektu zwierzęcia bez akceptacji indywidualnej obowiązuje dokonanie opłaty za zwierzę w wysokości 100 zł za każdy dzień pobytu każdego zwierzęcia.

Sprzęt sportowy. W Obiektach sprzęt sportowy, a w szczególności rowery, narty, buty narciarskie i inny większy sprzęt można przechowywać wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych. Obowiązuje również zakaz wprowadzania / wnoszenia sprzętu do innych pomieszczeń niż te do tego przeznaczone lub wskazane przez Obsługę. Nieprzestrzeganie zakazu skutkuje obciążeniem Gości opłatą dodatkową w wysokości 50 zł za dobę za każdą wprowadzoną / wniesioną sztukę sprzętu oraz koniecznością pokrycia kosztów ewentualnych napraw spowodowanych szkód / uszkodzeń.

Palenie tytoniu. We wszystkich pomieszczeniach Obiektów, na balkonach, w oknach oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie obowiązuje bezwzględny zakaz palenia. Palenie jest dozwolone wyłącznie w bezpośrednim sąsiedztwie popielniczek ustawionych na zewnątrz Obiektów oraz przy miejsce na ognisko.

Parking. Obok Obiektów znajdują się bezpłatne parkingi niestrzeżone dla naszych Gości. Parkowanie poza wyznaczonym parkingiem skutkuje obciążeniem opłatą dodatkową w wysokości 100 zł za każdą rozpoczętą dobę.

Samochody: Nie ponosimy odpowiedzialności za samochody zaparkowane / poruszające się po terenie obiektu, w tym m. in. za ewentualne uszkodzenia, kolizje i/lub kradzież.

Sprzątanie pokoi. W trakcie pobytu, pokoje sprzątane są na życzenie Gości, wyłącznie podczas pobytów powyżej 7 dni.

Śmieci. W Obiektach prowadzona jest segregacja śmieci, prosimy o przestrzeganie zasad segregacji. Śmieci z pokoi w przypadku przepełnienia koszy śmieci prosimy pozostawić w miejscu ustalonym z Obsługą.

Woda. Każdy obiekt posiada indywidualną stację uzdatniania wody. W godzinach 02.00-04.00 w nocy stacje uzdatniania dokonują autodezynfekcji. Odradzamy kąpiel w tych godzinach (dezynfekcja nadmanganianem potasu – silną substancją utleniającą).

Toalety. Podłączone są do ekologicznych oczyszczalni ścieków. Obowiązuje absolutny zakaz wrzucania jakichkolwiek przedmiotów, w tym w szczególności środków higienicznych, pieluch, mokrych chusteczek, opakowań, kawałków plastiku, resztek jedzenia. W przypadku zatkania kanalizacji / pompy ścieków obowiązuje opłata dodatkowa 300 zł.

Pranie. Zapraszamy Gości pensjonatów do odpłatnego korzystania z pralki. Pralki w domkach dostępne są dla Gości domków bezpłatnie.

Ogrzewanie w naszych obiektach zapewniają piece gazowe. W sezonie grzewczym nastawione są na 21 stopni w dzień i 20 w nocy i sterowane czujnikiem temperatury. Jeśli temperatura zmierzona przez czujnik temperatury jest wyższa niż nastawiona – piece wyłączają się. Zimne w danym momencie kaloryfery nie oznaczają, że obiekty nie są ogrzewane. Dodatkowe ogrzewanie w pensjonatach zapewniają kominki z płaszczem wodnym, podłączone do kaloryferów a w domkach kominki z nawiewem.

Salon i kuchnia w pensjonatach. Zapraszamy do korzystania ze wspólnego salonu oraz kuchni. Przygotowywanie posiłków w pokojach jest zabronione. W Domu Gościnnym Borsuczyna i domkach, do Państwa dyspozycji jest kuchnia z pełnym wyposażeniem. W Gościńcu Horb korzystanie z kuchni możliwe jest wyłącznie w okresie, kiedy nie jest w niej przygotowywane wyżywienie, po uzgodnieniu z Obsługą obiektu.

Balkony. W Domu Gościnnym Borsuczyna większość pokoi posiada własny balkon. Dzieci mogą z nich korzystać tylko i wyłącznie pod opieką dorosłych.

Okna. Prosimy o zamykanie okien przed opuszczeniem pokoju, w szczególności dotyczy to okien dachowych w Gościńcu Horb. Obowiązuje zakaz wychylania się / wychodzenia na dach przez okna  / wyłazy dachowe.

Miejsce na ognisko / grill. Zapraszamy naszych Gości do skorzystania z wyznaczonego miejsca na ognisko oraz wygodnego grilla. Ponieważ drewno na ognisko jest przez nas kupowane, Goście mogą nabyć je u nas w cenie 20 zł za wiązkę.

Sauna. Obok Gościńca Horb znajduje się sauna. Piec ogrzewający saunę oraz znajdujące się w nim kamienie są gorące. Przypadkowe dotknięcie grozi oparzeniem. Prosimy o zwracanie szczególnej uwagi i unikanie bezpośredniego kontaktu z piecem. Temperatura w saunie może stanowić zagrożenie dla zdrowia / życia. Prosimy o rozwagę przy korzystaniu z sauny.

Zasady korzystania z placu zabaw, boiska, balkonów, grilla, ogniska, sauny oraz wanny z hydromasażem. Goście korzystają z w/w urządzeń na własną odpowiedzialność. Dzieci mogą korzystać z tych urządzeń wyłącznie pod opieką dorosłych. Właściciele / Opiekun obiektu nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za korzystanie z w/w urządzeń ani wynikłe z tego skutki i/lub urazy. Wanna z hydromasażem dostępna jest w godzinach 08.00 – 22.00

Brak prądu. W przypadku braku prądu śniadania w Gościńcu Horb wydawane są, w miarę możliwości przygotowania- zimne. W przypadku braku możliwości przygotowania, śniadania nie są wydawane. Gościom przysługuje w takim przypadku zwrot pieniędzy za niewydane śniadania. Wnioski o inne formy rekompensat za brak prądu należy kierować do PGE Dystrybucja S.A. Oddział Rzeszów, Rejon Energetyczny Sanok.

Ewentualne szkody. Goście odpowiadają za spowodowane szkody i zniszczenia. Karta kredytowa Gościa może zostać obciążona kosztami napraw.

Rzeczy pozostawione. Przedmioty pozostawione w Obiektach przez wyjeżdżających Gości (za wyjątkiem żywności i napoi, które są niezwłocznie utylizowane) zostaną odesłane na jego koszt pod wskazany adres. W przypadku braku informacji, co do właściciela bądź adresu wysyłki przechowamy przedmioty przez trzy miesiące, a następnie przekażemy na cele charytatywne, do użytku publicznego lub dokonamy ich utylizacji.

Naruszenie Regulaminu. W przypadku naruszenia Regulaminu możemy odmówić dalszego pobytu osobie, która go narusza. Osoba taka zobowiązana jest do niezwłocznego zastosowania się do poleceń Opiekuna obiektu, w szczególności zapłaty za cały zarezerwowany pobyt, poczynione szkody i zniszczenia oraz niezwłocznego opuszczenia obiektu.

Dokonanie rezerwacji oznacza akceptację zasad rezerwacji i pobytu w Obiektach. Obowiązująca wersja regulaminu opublikowana jest na https://www.pensjonaty-bieszczady.pl/rezerwacje/regulamin oraz dostępna w systemie Hotres. Gości obowiązuje regulamin z dnia dokonania rezerwacji. Nie ponosimy odpowiedzialności za wersje dostępne na innych stronach www.

 

 

 

POLITYKA OCHRONY DZIECI (wersja skrócona).

Preambuła  

Mając na uwadze obowiązek prawny wynikający z zapisów ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, Obiekt przyjmuje do stosowania Politykę ochrony dzieci. Niniejszy dokument stanowi zbiór zasad i procedur stosowanych, w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Obiekcie, dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom, z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Polityka ochrony dzieci w Obiekcie jest realizowana w oparciu o niżej wymienione zasady:

  1. Obiekt prowadzi swoją działalność operacyjną z poszanowaniem praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
  2. Obiekt uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych. Obiekt w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.

Słowniczek:

Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:

  1. Obiekty turystyczne – Obiekty hotelarskie oraz inne Obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
  2. Dziecko/małoletni - na potrzeby niniejszej Polityki przyjmuje się, że dzieckiem, jest każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.[1]
  3. Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic albo opiekun; rodzic zastępczy; opiekun tymczasowy (czyli osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego obywatela Ukrainy, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki osób dorosłych)[2]
  4. Obca osoba dorosła to każda osoba powyżej 18 roku życia, która nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
  5. Krzywdzenie dziecka - należy rozumieć jako zachowanie, które może stanowić popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu Obiektu turystycznego, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie; każde zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają prawa, swobody i dobra osobiste dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.
  6. Formy przemocy wobec dziecka:
  • Przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
  • Przemoc psychiczna wobec dziecka to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a dzieckiem.
  • Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę wyzyskiwania seksualnego, czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego nadużycia pozycji podatności na zagrożenia, przewagi sił, lub zaufania, w celach seksualnych, w tym, ale nie wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z seksualnego wykorzystywania innej osoby. Szczególne zagrożenie wyzyskiwaniem seksualnym zachodzi w czasie kryzysów humanitarnych. Zagrożenie wyzyskiwaniem istnieje zarówno wobec dzieci jak i ich opiekunów (definicja za Biuletynem ONZ ST/SGB/2003/13).
  • Zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
  1. Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego[3]). Z uwagi na specyfikę Obiektów zakwaterowania, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art. 200a kk).
  2. Inne formy krzywdzenia dziecka niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę – wszystkie formy przemocy stosowane wobec dziecka, które nie spełniają znamion przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego (np. krzyk, poniżanie, szarpanie, wyzywanie, zaniedbywanie potrzeb, itp.).
  3. Pracownik to osoba zatrudniona na umowę o pracę lub świadcząca pracę na podstawie zbliżonej umowy (np. zlecenie, B2B, umowa o dzieło), a także stażysta, praktykant, wolontariusz itp.
  4. Pracownikiem zatrudnionym do pracy z dziećmi jest każda osoba wykonująca zadania bądź delegowana do wykonywania zadań związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  5. Przedsiębiorca – organ/podmiot/osoba zarządzająca danym Obiektem turystycznym lub siecią Obiektów, odpowiedzialna za właściwe funkcjonowanie Obiektu pod względem formalnym.

 

ROZDZIAŁ I. PRACOWNICY OBIEKTU

Zasady ogólne

  1. Obiekt zobowiązuje się edukować swoich pracowników na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w Obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. Obiekt może realizować ww. edukację poprzez różne formy szkolenia np.: szkolenia zewnętrzne, wewnętrzne, e-learning, materiały edukacyjne wypracowane przez Obiekt i dostępne dla pracowników, materiały edukacyjne dostępne bezpłatnie, wypracowane przez inne organizacje.
  2. Każdy pracownik, przed dopuszczeniem do pracy, jest zapoznawany z Polityką ochrony dzieci, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i zobowiązaniem do przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie. Załącznik nr 1
  3. Pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi podlegają szkoleniu, co zostaje udokumentowane przez pracodawcę.
  4. Osobą odpowiedzialną za prowadzenie szkoleń jest właściciel Obiektów.

Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi

  1. Obiekty nie zatrudniają osób do pracy z dziećmi.

Zakres kompetencji i odpowiedzialności osób wyznaczonych do wdrażania Polityki ochrony dzieci w Obiekcie

  1. Nadzór nad stosowaniem Polityki ochrony dzieci prowadzi Włąściciel, który jest jednocześnie Koordynatorem ds. Polityki ochrony dzieci (w dalszej części dokumentu zwany „Koordynatorem”).
  2. Koordynator jest osobą odpowiedzialną za zapoznanie pracowników z treścią Polityki ochrony dzieci oraz monitorowanie jej stosowania w Obiekcie.
  3. Koordynator organizuje i dokumentuje proces edukacji pracowników w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywające w Obiekcie dziecko może być krzywdzone oraz sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje, zgodnie z procedurami przyjętymi przez Obiekt.
  4. Koordynator opisuje każdą interwencję lub zgłoszone zdarzenie związane z krzywdzeniem dziecka na terenie Obiektu w dokumencie, który jest stworzony do tego celu (np. dziennik zdarzeń lub rejestr interwencji).
  5. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa, Koordynator jest odpowiedzialny za zabezpieczenie dowodów i przekazanie ich na wniosek służb w formie kopii listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  6. Koordynator jest odpowiedzialny z prowadzenie procedury, w sytuacji, kiedy doszło do skrzywdzenia dziecka przez pracownika Obiektu.
  7. Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie i aktualizację Polityki ochrony dzieci oraz ich dostępność zarówno wśród pracowników jak i innych podmiotów współpracujących z Obiektem oraz gości.
  8. Dane koordynatora są dostępne dla wszystkich pracowników i gości Obiektu, również dzieci. Dane muszą zawierać informację, w jaki sposób można skontaktować się z Koordynatorem (adres e-mail, telefon, dostępność: dni i godziny pracy).
  9. Dane Koordynatora:

Jarosław Pawliński

Tel 798 44 99 88

Email: rezerwacja@pensjonaty-bieszczady.pl

Dni i godziny pracy: Poniedziałek-piątek 18.00-19.00

Zasady bezpiecznych relacji pracownik - dziecko

  1. Do stosowania poniższych zasad zobowiązani są wszyscy pracownicy
  2. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników mających kontakt z dziećmi znajdującymi się na terenie Obiektu jest traktowanie dziecka z szacunkiem i uwzględnianie jego godności i potrzeb.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników i inne osoby dorosłe wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
  1. Zachowania i praktyki oczekiwane od pracowników
  • W komunikacji z dzieckiem zachowuj cierpliwość i szacunek.
  • Słuchaj uważnie dziecka i udzielaj mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji. Komunikując się z dzieckiem staraj się, by Twoja twarz była na poziomie twarzy dziecka.
  • Zapewnij dziecko, że jeśli czuje się niekomfortowo z jakąś sytuacją może o tym powiedzieć Tobie lub innej wskazanej osobie i uzyskać pomoc.
  • Poinformuj dziecko, gdzie w Obiekcie znajdują się Polityka ochrony dzieci w wersji dla niego zrozumiałej. Zapewnij, że jeśli będzie miało pytania może się zgłosić do Ciebie lub innej wyznaczonej osoby.
  • Przestrzegaj równego traktowania dzieci bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  • Zadbaj o bezpieczną przestrzeń. Jeśli w obszarze, w którym pracujesz przebywają dzieci, upewnij się, że sprzęt i wyposażenie są używane w sposób zgodny z przeznaczeniem, a otoczenie jest bezpieczne (zwróć uwagę na zabezpieczenia okien i schodów, ograniczony dostęp do ruchliwych dróg, otwartej wody itd.).
  • Jeśli widzisz dziecko/dzieci pozostawione bez opieki, a sytuacja może wskazywać na zagrożenie bezpieczeństwa dziecka, podejmij działania, aby odnaleźć rodzica/opiekuna.
  1. Zachowania i praktyki niedopuszczalne ze strony pracowników w stosunku do dzieci w Obiekcie
  • Nie wolno Ci krzyczeć, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
  • Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka, chyba, że występuje zagrożenie zdrowia lub życia dziecka.
  • Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu nieodpowiednich propozycji. Obejmuje to także seksualnie komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  • Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka w celach prywatnych ani służbowych (nagrywanie, fotografowanie) bez zgody rodziców/opiekunów dziecka i zgody samego dziecka. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, wtedy zgoda rodzica/opiekuna dziecka nie jest wymagana.
  • Nie wolno Ci nawiązywać kontaktu z dzieckiem poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych) ani spotykać się dzieckiem poza miejscem pracy.
  • Nie wolno Ci proponować dziecku alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji.
  • Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli ono tego nie chce ani w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym Koordynatora.

 

ROZDZIAŁ II. PROCEDURA IDENTYFIKACJI DZIECKA PODCZAS REJESTRACJI W RECEPCJI

  1. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest ustalenie tożsamości dziecka przebywającego w Obiekcie turystycznym i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w Obiekcie.
  2. Pracownik recepcji podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, która towarzyszy dziecku.
  3. Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Obiekcie, można:
    1. poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem. Przykładowe dokumenty mogące posłużyć identyfikacji to: dowód osobisty, legitymacja szkolna, aplikacja MObywatel, Internetowe Konto Pacjenta, orzeczenie sądu. W przypadku braku dokumentu tożsamości lub odmowy jego okazania należy poprosić o podanie danych dziecka (np. imię, nazwisko, adres, datę urodzenia).
    2. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej lub odmowy ich okazania należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko. Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 2.
    3. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, powinna zostać poproszona o okazanie dokumentu np. zgody rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem sporządzonej w formie pisemnej z podpisem urzędowo poświadczonym przez notariusza lub zgody podpisanej przez rodzica dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem. Jeśli osoba dorosła nie posiada żadnego z ww. dokumentów, należy poprosić ją o wypełnienie stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez Obiekt turystyczny. Oświadczenie powinno zawierać dane dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na opiekę nad dzieckiem.
  4. W przypadku odmowy ze strony osoby dorosłej okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom korzystającym z Obiektu i że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 maja 2016 roku pracownicy Obiektu muszą stosować się do przepisów z zakresu praw dziecka. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką.
  5. W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, a zwłaszcza gdy odmawia on okazania dokumentu tożsamości lub złożenia oświadczenia zawierającego dane dziecka, należy o tym dyskretnie powiadomić przełożonego, w taki sposób aby nie wzbudzać podejrzeń (można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na zapleczu recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z dzieckiem w jadalni)
  6. Od momentu, kiedy pojawią się pierwsze wątpliwości, zarówno dziecko, jak i osoba dorosła powinni być w miarę możliwości w zasięgu wzroku pracownika Obiektu turystycznego i nie powinni zostawać sami.
  7. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
  8. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę jak w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka (patrz rozdział III).
  9. W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy, powinni oni niezwłocznie zawiadomić przełożonego, a w przypadku jego nieobecności - Właściciela, który podejmie odpowiednie działania (patrz punkty 7 i 8 powyżej).
  10. W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.

 

PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA KRZYWDZENIE DZIECKA PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ

  1. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
    1. dziecko ujawniło pracownikowi Obiektu fakt krzywdzenia,
    2. pracownik zaobserwował krzywdzenie,
    3. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
  2. Pracownik, który ma uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w Obiekcie jest lub zostało skrzywdzone, powinien niezwłocznie zawiadomić przełożonego/osobę decyzyjną, która zawiadamia policję. W przypadku istniejącego zagrożenia bezpieczeństwa dziecka, pracownik, który powziął uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia dziecka niezwłocznie zawiadamia policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. Niezależnie od powyższego Pracownik zawiadamia o zdarzeniu Koordynatora.
  3. Należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z Obiektu.
  4. W przypadku określonym w Kodeksie postepowania karnego można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracowników ochrony lub innych pracowników Obiektu, którzy mogą dokonać takich czynności bez narażenia swojego zdrowia lub życia.
  5. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko, w miarę możliwości powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji. O ile to możliwe, należy podjąć próbę wsparcia dziecka (Załącznik nr 10).
  6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji. Należy wyjaśnić dziecku, dlaczego zastosowano wobec niego takie ograniczenia.
  7. Po przejęciu dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i przekazać je Koordynatorowi, który na wniosek służb przekaże ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  8. Po interwencji należy zgłosić zdarzenie Koordynatorowi, który opisuje je w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.

 

ROZDZIAŁ IV. PROCEDURA W PRZYPADKU PODEJRZENIA LUB STWIERDZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA/INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika lub inną osobę dorosłą, osoba, która powzięła tę informację powinna niezwłocznie poinformować o tym fakcie Koordynatora.
  2. Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce pobytu dziecka oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić przełożonego/osobę decyzyjną, który powiadamia opiekunów/rodziców dziecka. Osoba, która powzięła wiadomość o zdarzeniu informuje także Koordynatora, w formie mailowej/pisemnej.
  3. W przypadku, gdy pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Koordynator, po powzięciu informacji, powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchując pracownika podejrzewanego o krzywdzenie oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, Koordynator powinien zarekomendować osobie kierującej Obiektem adekwatne działania personalne w stosunku do tego pracownika.

 

ROZDZIAŁ V. PROCEDURA W PRZYPADKU STWIERDZENIA STOSOWANIA INNYCH FORM PRZEMOCY WOBEC DZIECKA PRZEZ RODZICA/OPIEKUNA PRAWNEGO /INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ

  1. W przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego lub inną osobę dorosłą, z którą dziecko przebywa na terenie Obiektu, każdy pracownik będący świadkiem takiego krzywdzenia powinien na nie stanowczo zareagować.
  2. Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce pobytu dziecka oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić przełożonego/osobę decyzyjną. Osoba, która powzięła wiadomość o zdarzeniu informuje także Koordynatora, w formie mailowej/pisemnej.
  3. Jeżeli pracownik Obiektu jest świadkiem przemocy fizycznej zastosowanej wobec dziecka (klapsy, szarpanie, krzyk, inne wymienione w definicji przemocy fizycznej) powinien starać się przerwać krzywdzenie i zareagować. Możliwe formy i sposoby reagowania na krzywdzące zachowania rodzica/ opiekuna/innej osoby dorosłej wobec dziecka znajdują się w Załączniku nr 11.

W sytuacji pozostawienia dziecka poniżej 7 roku życia bez opieki, pracownik który powziął informacje o takim zdarzeniu, powinien powiadomić o tym fakcie przełożonego. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji podejmuje decyzje o dalszym powstępowaniu, w kontekście zapisów Kodeksu Karnego i Kodeksu Wykroczeń[4]. W zależności od tego kontekstu przełożony podejmuje próbę odnalezienia rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa na terenie Obiektu i wyjaśnia, że nie może on pozostawiać dziecka bez opieki. W sytuacji, kiedy odnalezienie rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa w Obiekcie nie jest możliwe, lub rodzic/opiekun prawny/inna osoba dorosła nie chce lub/i nie jest zdolna przejąć opieki nad dzieckiem, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka.

[1] Zgodnie z polskim prawem dzieckiem jest każda osoba w wieku poniżej osiemnastu (art. 1 Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.). Małoletnim jest osoba, która nie osiągnęła pełnoletności, zatem osoba do ukończenia 18 roku życia lub kobieta, który uzyskała pełnoletność przez zawarcie małżeństwa po ukończeniu 16 roku życia (art. 10 § 1 i 2 k.c.), które może nastąpić za zezwoleniem sądu opiekuńczego z ważnych powodów i jeśli z okoliczności wynika, że zawarcie małżeństwa będzie zgodne z dobrem założonej rodziny (art. 10 § 1 kro).

[2] Rodzice - art. 98 Kodeksu  rodzinnego i opiekuńczego; Opiekun - art. 155 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego; rodzic zastępczy - art. 1121 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego; opiekun tymczasowy; art. 25 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

[3] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

[4] Kodeks Karny art. 160 par.1 i 2; art. 210 par.1, Kodeks wykroczeń art. 106

Dom Gościnny Borsuczyna

Strzebowiska 27
38-608 Wetlina
kom: 798 44 99 88
mail: dom@borsuczyna.pl

Gościniec Horb

Strzebowiska 38
38-608 Wetlina
kom:798 44 99 88
mail: pensjonat@horb.pl

Z miłości do Bieszczadów.

Dotacja UE

BORSUCZYNA

Wideo tour.

HORB

Wideo tour.

Pensjonaty Bieszczady.

Z miłości do Bieszczadów.

informacja o plikach cookie

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.